//
citești...
diverse

Alte distributii Linux…

Salutare!

Zilele trecute discutam cu un amic de-al meu despre Linux, Ubuntu si alte distributii. El este fan Linux Mint, utilizand aceasta distibutie. Din acest motiv, a inceput sa laude aceasta „capodopera”. Mi-a reprosat trecerea Ubuntu spre Unity, care ar fi, dupa el, o calamitate. I-am explicat ca lumea se misca, iar Ubuntu incearca sa adopte o imagine mai apropiata de segmentul mobil, care este in ascensiune. Asta nu inseamna ca este perfect sau ca nu inteleg supararea lui. Ca fost utilizator Ubuntu, el s-a detasat de acesta in momentul aparitiei Unity. Din acest motiv, a cautat altceva, regasindu-se in Linux Mint. Am ras putin, deoarece i-am explicat ca putea folosi Ubuntu si fara Unity. Oricum, Linux Mint se bazeaza pe Ubuntu, asa ca nu trebuie sa fie atat de suparat. In lumea Linux, fiecare e liber sa aleaga ce ii este mai bine. Nici o companie sau nici un individ nu poate hotari pentru nimeni.

Am inceput cu aceasta povestire deoarece astazi vreau sa continui aceasta discutie cu voi. Va voi prezenta cateva din distibutiile utilizate de mine de-a lungul timpului. Nu voi insista asupra lor, deoarece se pot gasi numeroasa referinte despre fiecare pe internet.

Am inceput mai demult cu Mandriva, primita de la un pasionat. Aceasta distributie a fost prima incercata in timp ce inca foloseam Windows XP. Desi am sters informatia dupa cateva harduri, am reusit in cele din urma sa ma bucur de prima mea distributie de Linux. Era ceva nou, fascinant si ma determina sa studiez pentru a ma putea misca in acest nou univers. Totusi, nu am ramas aici, deoarece jocurile inca ma „bantuiau”, asa ca am revenit pe XP.

Dupa ceva timp, am descoperit Ubuntu. De data aceasta, un cd de la un amic m-a determinat sa-l incerc. Era un cd original, de la Canonical. Arata bine. L-m dat mai departe dar, din pacate, nu mai imi aduc aminte ce versiune Ubuntu era. Mi-a placut mult si, de atunci, am avut dual-boot Ubuntu cu Windows.

Treptat, am renuntat la Windows, nu de alta, dar aveam nevoie de acea partitie pentru a testa si alte distributii. Prima testata, a fost Fedora. Arata bine, avea ceva „serios si sobru” in ea, dar ma deranja ca nu imi mergeau driverele proprietare de la nVidia. Imaginea era la rezolutia corecta, dar placa video pe care o aveam detinea un ventilator care haraia ingrozitor fara acest driver. Oricat am incercat sa ma fac ca nu aud, zgomotul era extrem de puternic si deranjant. Am incercat cateva solutii, la nivelul meu de super-incepator, dar nu am reusit. Desi pot spune ca imi placea mai mult decat Ubuntu, nu am putut folosi Fedora din acest motiv. Am renuntat ulterior si m-am intors la Ubuntu, care, curios sau nu, rezolva problema cu placa mea nVidia.

Am incercat apoi Open Suse. Arata bine, era stabil, dar niciodata nu mi-a placut KDE. Ori nu e facut pentru mine, ori nu l-am inteles, dar nu am reusit sa folosesc nici un sistem ce se bazeaza pe acest mediu. Pe vremurile acelea puteai alege doar intre Gnome si KDE, asa ca, nu am mai insistat.

Ulterior am descoperit Linux Mint, Cinnamon, care arata bine, se misca bine, dar nu pot spune ca il ador. Parca e prea asemanator cu Windows. Ori am ajuns pe Linux, tocmai din dorinta de a avea ceva diferit, chiar si vizual.

O distributie interesanta este Sabayon. Se misca bine, arata bine. Cat l-am testat nu am intampinat probleme. Totusi, mai aveam multe de studiat pentru a putea sa ma bucur cu adevarat de aceasta distributie. Ce imi place la aceasta este faptul ca este o distributie rolling release.

Zilele trecute, am redescoperit Fedora, varianta 19. Intre timp, au rezolvat problema cu placa video nVidia. Acum merge fara probleme. Arata mult mai bine si cred ca o sa fie, pentru o perioada, in dual-boot cu Ubuntu. Chiar imi place Fedora. Nu la fel de mult ca Ubuntu, dar destul de aproape. Ce face diferenta, este, curios, chiar Unity. M-am invatat atat de mult cu ea, incat restul mi se par „gresite”. Stiu ca exista o portare a Unity pe Fedora, dar totusi, nu e la fel.

Ca o concluzie, in afara de Ubuntu, imi plac: Fedora, Sabayon, Linux Mint, Open Suse. Aceasta ordine, dar si parerile de mai sus sunt STRICT personale si au aparut dupa ce am testat aceste distributii cu mai mult sau mai putin succes. Fiecare dintre voi e liber sa le testeze, sa isi dea cu parerea, dar si sa le utilizeze in functie de nevoi.

P.S. Voi testa neaparat Arch. Nu mi-am facut timp pentru el, dar sunt tare curios sa vad cum merge si aceasta distributie.

Pentru fanii BSD, pot spune ca am testat cu succes PC-BSD. Arata frumos, se misca bine. E ceva nou ce trebuie „digerat”. Voi mai reveni asupra acestei noi „lumi” , sora Linux.

Discuție

6 gânduri despre &8222;Alte distributii Linux…&8221;

  1. lipsesc tutorialele first step si drivere pentru multe periferice, dar si aplicatii. plus…. vestitele crack din aplicatiile windows

    Scris de conectarenet | 07/10/2013, 15:45
    • Salut! Nu stiu daca am inteles bine ce ai vrut sa spui, dar pe internet se gasesc numeroase tutoriale, plus, fiecare distributie are in spate o comunitate puternica, care poate oricand ajuta. De asemenea, prin efortul propriu se poate invata enorm. In lumea Linux, aplicatiile sunt numeroase si gratis. Iar de crackuri…nu ai nevoie.. Daca totusi iti trebuie neaparat o aplicatie care se regaseste doar pe Windows, o poti instala prin Wine.

      Scris de entrycket | 07/10/2013, 15:53
  2. Si eu am vrut sa instalez Arch, dar cand am vazut ca trebuie instalt totul din terminal si ca initiale el nu are GUI m-am lasat pagubas. Insa am testat Manjaro (care este bazat pe Arch) si este interesant. Nu am ramas cu el pentru ca redarea video HD nu este asa de buna ca pe Linux Mint 14.

    Scris de dudumi | 07/11/2013, 0:29

Lasă un răspuns

Cracknel's Blog

linux pentru incepatori ca mine

MyStreet7

Un blog despre ceea ce ma pasioneaza.

Cristian Moldovan

un jurnal personal cu diverse subiecte

cristianls.ro

linux pentru incepatori ca mine

Suricata

Open Source IDS / IPS / NSM engine

projectz

Tech, Gadgets, Photography, Social Media and Poor Spelling

Cu si despre Ubuntu...

linux pentru incepatori ca mine

Proiect Romania

Punem la punct viitorul atunci cand nu ne ocupam de prezent.

Nisi Blog

linux pentru incepatori ca mine

jurnal de repatriat

(da, dar nu chiar acum)

